המכון הרפואי לבטיחות בדרכים – מה עלי לעשות כאשר המכון מזמן אותי?

כותבת ועורכת המאמר: דנה דוד – עורך דין לתעבורה

רבים מהנהגים, מוצאים עצמם מזומנים למכון הרפואי לבטיחות בדרכים, ואינם יודעים מדוע עליהם לבוא ולהבדק על ידיו, שעה שהם חשים בריאים לחלוטין.

להלן כמה שאלות ותשובות חשובות לנהגים המוזמנים לבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים:

מהן, הסיבות שבגינן אני מוזמן למכון הרפואי לבטיחות בדרכים?67

הסיבות שבגינן המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, מזמן נהגים לבדיקה בפני רופאיו, הינן רבות ומגוונות וחולשות על תחומים רבים.

ישנם סיבות נפשיות, כגון אירוע נפשי שהתרחש לאחרונה, אשפוז (בין אם כפוי או לא כפוי), התקף פסיכוטי או מחלת נפש שאינה מאוזנת.

ישנן סיבות הקשורות לריבוי עבירות תעבורה חמורות או ריבוי עבירות פליליות. לדוגמא, נהג אשר הורשע פעמיים בעבירת שכרות או נהג אשר הורשע בעבירה של תאונת דרכים שתוצאותיה קשות.

ישנם סיבות הקשורות לגילו של הנבדק  – מגיל מסוים, כל נהג מחוייב למלא טופס רפואי טרם חידוש רשיונם ולהעבירו למכון הרפואי לבטיחות בדרכים. זאת על מנת לאפשר למכון הרפואי לבטיחות בדרכים לבחון האם קיימת בעיה קוגנטיבית בקרב הנהג או לאו.

ישנן סיבות הקשורות לדיווח אשר נעשה על ידי רופא – במקרה בו רופא מומחה ו/או רופא משפחה, חש כי נהג עלול להוות סיכון בהיותו נוהג בכביש – הם מחויבים על פי חוק, לדווח על כך למכון הרפואי.

האם עלי לשלם על בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים ? 

התשובה חיובית. הסכומים נעים בין 100 ש"ח לבין 632 ש"ח. התשלום יכול להעשות ברשות הדואר באינטרנט או במכונה הממוקמת במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

לצערנו, אין פטור מתשלום אגרות אלו.

האם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, יכול להתלות את רשיון הנהיגה שלי אם לא אגיע לבדיקות אשר נקבעו לי על ידי המכון?

התשובה לכך גם היא חיובית. המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, יכול להתלות את רשיון הנהג, אם לא יופיע לבדיקות. במידה והנהג מתקשה להגיע לבדיקות, יש להודיע על כך מבעוד מועד למכון הרפואי לבטיחות בדרכים או לפנות לעורך דין המתמחה בתחום להודיע זאת בשמך ולבקש מועד נוסף בהקדם.

אילו בדיקות מבצע המכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

תלוי בתיק של הנהג. לדוגמא, אם לנהג קיימת בעיה נפשית , המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, יערוך לו בדיקות אשר יבדקו את יציבותו הנפשית. אם לנהג יש עבר תעבורתי מכביד, יתכן והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים, ירצה לבחון את עברו התעבורתי ויערוך לו בדיקות ממוחשבות אשר יבדקו, לכאורה, האם עולה כי הוא מסוכן לציבור.

כמה זמן נמשכות הבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים וכמה זמן נמתין לקבלת התשובות לבדיקות ?

הבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים לוקחות בין מספר דקות למספר בודד של שעות, אולם התהליך בכללותו יכול לקחת מספר חודשים. ישנה אפשרות לקצרו משמעותית על ידי העברת הטיפול לידיו של עורך דין המומחה בתחום.

מהם השיקולים שהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים, רואה לנגד עיניו לפני קבלת ההחלטה הגורלית?

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, רואה לנגד עיניו את טובת ושלום הציבור. אם מתקבל רושם שמא הנבדק עלול לסכן את הציבור, הוא יעדיף להתלות את רשיונו של הנהג למשך זמן שנע בין חצי שנה לשנה.

האם כדאי לפנות לעורך דין עוד לפני שאני מגיע למכון הרפואי לבטיחות בדרכים ?

התשובה היא חיובית. במקרים רבים, ההבדל בין התליית רשיון לבין שמירה על הרשיון, נעוצה בהתייעצות קצרה עם עורך דין המומחה בתחום, לפני הגעה למכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

 

האמור לעיל אינו מהווה חוו"ד משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי ובכל מקרה יש להוועץ עם עורך דין המתמחה בתחומו של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

ליצירת קשר ללא התחייבות חייג: 0544-629-639   עו"ד דנה דוד – משרד עורכי דין זגדון דוד.